Vliegveld Harendermolen

Vliegveld Harendermolen

“Inzake de vlieghaven-quaestie zal het laatste woord nog niet gesproken zijn,” schreef het Nieuwsblad van het Noorden (NvhN) in 1926 al over een noordelijk vliegveld. Wijze woorden die nog steeds geldig zijn. Tot nu lukt het de mens niet dat slimmere diersoort, de vogel, na te bootsen. De bekendste persoon die het probeerde was wel Icarus. Met dramatische afloop. In 1903 lukte het de gebroeders Wright als eersten met een tuig te vliegen. Vliegen is handig en omstreden. Elektrisch is vooralsnog een utopie.
 
De noordelijke gemeenten, provincies, KvK en vooral de KLM wilden omstreeks 1920 een vliegveld. Niet voor het vermaak, maar vooral voor het bedrijfsleven.
De KLM wilde een vliegveld vanwege een verbinding Schiphol – Hamburg. Groningen was toen al niet enthousiast. KLM verwachtte geen winst en wilde een passagiersgarantie van de gemeente Groningen.
 
In 1925 werden maar liefst elf plaatsen, zeven in de voormalige gemeente Haren, voorgesteld (1). Twee plekken sprongen er uit: Harenermolen en Eelde. Hoge ogen gooide een geschikt terrein in Harenermolen aan het begin van de Hoge Hereweg, andere kant van het spoor. Het Nieuwsblad maakte zich er sterk voor, want overheden kwamen er niet uit. In Harenermolen was al een hotel/café (Bolhuis, wachtruimte), tramhalte naar/van de stad, aansluiting op de weg door Onnen en de Hoge Hereweg die onderdeel zou gaan worden van het Rijkswegenplan (asfaltweg door Appelbergen). Zie kaartje NvhN 8 november 1928. Maar men kon niet tot een beslissing komen en in 1929 lag het plan stil. Geld leek vreemd genoeg geen probleem.
 
Al in 1927 bood Gezina Bähler-Boerma, oud-wethouder van de gemeente Eelde, de KLM per brief het terrein Hakenkampsveld aan. En terwijl er regionaal vooral over de locatie werd gediscussieerd bleek de gemeente Eelde niet stil te zitten. In het najaar 1930 kreeg Eelde zelfs toestemming voor aanleg.
Vochten de overheden om het been, de gemeente Eelde ging ermee heen. In 1931 was het dan zover en opende burgemeester Jan Gerard Legro het vliegveld en landde er voor het eerst officieel een vliegtuig, bestuurd door initiatiefnemer en oud-wethouder Haijo Hindriks uit Eelde op vliegveld Eelde.
 
Henk Bakker voor de Harense Historische Vereniging Old Go 
(bronnen: Vliegveld Eelde 1931-2011, 80 jaar in vogelvlucht (1), Wiki en NvhN)
Dit artikel is geplaatst in Haren de Krant december 2021

Old Go

De Harense Historische Vereniging Old Go is opgericht in januari 2010 en houdt zich bezig met de geschiedenis van de voormalige gemeente Haren. De gemeente bestond uit de dorpen Haren, Glimmen, Onnen en Noordlaren en de buurtschappen Essen, Dilgt en Hemmen. Op 1 januari 2019 is de gemeente Haren in het kader van de gemeentelijke herindeling samengegaan met de gemeenten Groningen en Ten Boer. 

Gevarieerd aanbod

Lezingen en excursies

Organisatie Open Monumentendag 

Uitgave van Harens Old Goud, 2x per jaar, een tijdschrift met een breed aanbod van artikelen en oude foto's

Publicaties in Haren de Krant

Presentatie en promotie op evenementen.

Info-centrum

Kom eens langs in het Info-centrum van Old Go! Elke eerste donderdag van de maand kunt u van 14.00 tot 16.00 uur bij ons terecht voor inzage in ons archief. We hebben een luisterend oor voor uw (oude) verhalen met of zonder foto’s. Voor vragen en informatie kunt u mailen naar info@oldgo.nl. Het adres is: Oude Brinkweg 12A, Haren; de trap op naar boven.   

Contact

Wilt u lid worden?  Zie ons aanmeldingsformulier. 

Heeft u een algemene vraag of opmerking:  info@oldgo.nl

Wilt u een artikel of foto's aanbieden voor Harens Old Goud: redactie@oldgo.nl